Scroll Top
7-nieglupich-pytan

Media społecznościowe nie są dla większości z nas zjawiskiem nowym. Ja sama – nawet nie wiem kiedy to minęło – mam konto na Facebooku już od 7 lat.  A przecież FB – jest aktualnie największym – ale przecież nie najstarszym portalem społecznościowym.

OK, zjawisko nie jest nowe, ale może sam termin „media społecznościowe” czy z angielska „social media” brzmi dziwnie. Żebyśmy się dobrze rozumieli to zacznijmy więc od krótkiej definicji. Są to rozbudowane  strony internetowe, portale, w których większą część (lub wręcz całość) treści tworzą użytkownicy, którzy są jednocześnie twórcami, jak i odbiorcami. Członkowie społeczności mogą swobodnie się ze sobą komunikować i reagować na treści tworzone i udostępniane przez innych.

Marketing w mediach społecznościowych | OlaZulawinska.pl

No dobra, masz przynajmniej jedno konto na FB lub na innym portalu – i z grubsza wiesz jak to działa. A jak zabrać się za działania marketingowe w mediach społecznościowych? Warto zadać sobie siedem (nie)głupich pytań, które pozwolą poukładać w głowie wstępną wizję naszego marketingu. A to bardzo ułatwia życie.

Po co idę do mediów społecznościowych?

Duże firmy mają swoje działy marketingu lub korzystają z usług wyspecjalizowanych agencji i mogą wydawać duże budżety, więc mogą robić kampanie jakie sobie wymarzą. Właściciel małej firmy, czy osoba działająca w programach partnerskich, revach lub MLM ma na ogół znacznie bardziej ograniczone zasoby. Dlatego nie może myśleć kategoriami wielkich firm. Media społecznościowe to przestrzeń, w której możemy prosto zaprezentować siebie, swoją działalność, ideę, produkt. Ale właściwie to co chcesz pokazać?

Chcesz wypromować siebie? Sprzedać swoją usługę? A może produkt? Zachęcić innych do współpracy?

Warto przemyśleć i określić swoje cele. Będziesz wiedzieć dokąd zmierzasz.

Do kogo mówię?

Marketingowcy mówią „jaka jest twoja grupa docelowa”. Komu chcesz się zaprezentować? I proszę, nie mów, że Twój produkt jest „dla wszystkich”. Nawet jeśli sprzedajesz coś, co teoretycznie mogą używać wszyscy, to i tak, do każdej grupy musisz dopasować swój przekaz, język, treści, które ją zainteresują.

Podpowiedź: skup się – na jednej grupie. Wybierz taką, którą rozumiesz, znasz i która będzie skłonna ci zapłacić.

Gdzie znajdę tą grupę?

Poszukaj miejsc, gdzie znajduje się osoby z twojej grupy docelowej. Nawet jeśli mówisz, że „na FB są wszyscy” to FB jest ogromny i uwierz mi, nie możesz być wszędzie. Są grupy i fanpage na których warto bywać, bo tam są osoby, które Cię interesują. I po prostu dać się poznać.

Jeśli myślimy o innych portalach społecznościowych, to znalexienie odpowiedniego medium jest jeszcze bardziej istotne. Miłośniczki gotowania , ładnych wnętrz i robótek ręcznych z dużym prawdopodobieństwem znajdziesz na Pinterest, polityków na Twitterze, a spora liczba osób zajmujących się marketingiem w sieci jest na FutureNet.

Jaki mogę mieć budżet?

Działając w mediach społecznościowych wiele można zrobić za darmo, poświęcając swój czas i wysiłek. Ale czasem można wspomóc swoje działania kupując jakieś usługi lub narzędzia. Warto wiedzieć wcześniej ile możesz wydać.

Co chcę pokazywać?

To pytanie ściśle wiąże się z określonym celem działań w social mediach. Ale pomyśl w jakiej formie – zdjęć, bloga, wpisów tekstowych chcesz pokazywać siebie, swoje usługi czy produkty? (Wtedy możesz pracować w blokach i przygotować ciekawą treść.)

I co jeszcze mogę pokazać?

Nic mnie bardziej nie męczy, niż monotematyczne profile. Np. osoba która działa w revshare i jedzie na swoim profilu – link partnerski, opis programu, screen ze swoimi wynikami. I tak „w kółko Macieju”.

Popatrz na tradycyjne media. Owszem są ludzie, którzy oglądają kanały z telezakupami i czytają gazetki składające się wyłącznie z reklam. Ale większość ludzi woli oglądać normalne, niekomercyjne programy – i od czasu do czasu rzuca okiem na reklamę w przerwie (jeśli akurat nie wyjdzie zrobić sobie herbaty). Warto o tym pamiętać i w mediach społecznościowych. Zasada jest podobna. Tyle, że tu ty jesteś redaktorem naczelnym i prezesem swojego medium. Więc nie zarzynaj swojego kanału nadmiarem reklamy.

Kto się tym zajmie?

Na jednym ze szkoleń (dawno temu) usłyszałam , że „szef w małej firmie może oddelegować wszystko – za wyjątkiem dwóch rzeczy. Podpisywania czeków i nadzoru nad marketingiem.” To bardzo istotne części działalności i nawet jeśli osobiście nie tworzysz wszystkich treści, które pojawiają się w twoim kanale – to dobrze kontrolować przekaz swojego medium.

A na koniec bonus:

odcinek „Wirtualnych Babeczek”, w którym rozmawiamy o marketingu w mediach społecznościowych.

Posty powiązane

Comments (3)

„skup się na jednej grupie” – to takie ważne, a tak wiele osób nie chce tego robić!

Warto pójść o krok dalej i do promocji obok sieci społecznościowych wykorzystać narzędzia Google, na przykład stworzyć kampanię AdWords, która jest skuteczna i nie pochłania gigantycznych kosztów. Już za kilka złotych dziennie można zdziałać wiele.

Bez określenia grupy docelowej nie ma sensu nawet próbować reklamy w social media.

Zostaw komentarz

CommentLuv badge
Privacy Preferences
W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać w Polityce prywatności